MegjelenĂ©s a PO-n  |  Szakemberek  |  EsemĂ©nynaptár  |  KĂ©pzĂ©s  |  Könyvek  |  Linkek
Pszichológia Online
 
Főoldal /Könyvismertetések / Daniel Goleman: Társas intelligencia - az emberi kapcsolatok Ăşj tudománya
 
 
 
 
mipszi.hu: Ăšj irányok az iskolai tehetsĂ©ggondozásban
HVG: Bagdy Emõke: MiĂ©rt veszĂ©lyes, ha a gyerek mer nemet mondani?
hetek.hu: GeneráciĂłkon át hat az iskolai erõszak
hvg.hu: Ăšj vizsgálat: Ă­gy is csillapĂ­thatĂł a fájdalom gyĂłgyszer nĂ©lkĂĽl
 
Pszichológiai konzultáció Budapesten
Lélekkel az Egészségért Központ
Bee-paletta
Újbudai Nevelési Tanácsadó
Nyomtatható verzió

Daniel Goleman: Társas intelligencia - az emberi kapcsolatok új tudománya

A pszichológus berkekben már klasszikusnak számító Érzelmi intelligencia címû könyv szerzõje, Daniel Goleman az intelligencia újabb vetületét mutatja be. Míg az elõbbi írása az egyénen belüli emocionális útvesztõkkel foglalkozik, a mostani a társak közötti viszonyokra irányítja a figyelmet, azt érzékeltetve, hogy a kettõ együtt elengedhetetlen harmonikus lelki fejlõdésünk szempontjából.




Nyitott Könyvmûhely, Budapest 2007
504 oldal, 3480 Ft


Daniel Goleman célja egy olyan születésben lévõ tudomány bemutatása, amely az eddigieknél mélyebb betekintést enged a személyközi kapcsolatok világába. Ennek az új tudományágnak - a kognitív társas idegtudománynak - egyik alapkijelentése, hogy az ember kötõdésre született. Az eleinte nem kimondottan újszerûnek ható felfedezés attól válik izgalmassá, hogy a neurobiológia eredményeinek felhasználásával agyunk olyan tulajdonságai tárulnak fel, amelyek alapján a továbbiakban már indokolt az elnevezés: szociábilis agy.

A szerzõ figyelmének középpontjában az emberi kapcsolatokat szabályozó idegrendszeri folyamatok állnak, s az, hogy a szociális környezet miként hat az agysejtek biológiájára, a lehangoló vagy éppen vérpezsdítõ emberi kapcsolatok milyen hatással vannak az immunrendszerünkre. Egyszerre rémülünk és könnyebbülünk meg, amikor kiderül, hogy a rossz interperszonális kapcsolat többet árthat, mint napi egy csomag cigaretta, és a súlyos betegségek egyik legfõbb gyógyszere lehet a kielégítõ érzelmi kapcsolat.

A szerzõ olyan klasszikus teóriákból indul ki, mint Le Bon elmélete az érzelmi fertõzésrõl vagy Thorndike eredeti definíciója a szociális intelligenciáról. Az elõbbi kapcsán kifejti, hogy az érzelmek ugyanúgy terjednek, mint a vírusok, így valahányszor társas interakcióba keveredünk, pozitív és negatív emóciók küzdelmének nyertesei vagy áldozatai lehetünk. A társas intelligencia (Thorndike behaviorista megközelítését kiegészítve) ezen interakciók szabályozását és tudatosságát jelenti, amellett, hogy õszintén és természetesen éljük meg õket. Ha magas szociális intelligenciával rendelkezünk, akkor finoman tudjuk hangolni társas kapcsolatainkat, érzékenyek vagyunk az egyes interakciók különbözõségeire, tudatában vagyunk az eltérõ szociális helyezetek dinamikájának és jól alkalmazkodunk a társas élet esetleges játszmáihoz is. Mindennek az alapfeltétele az empátia, azaz a mások érzéseinek azonosítása, átélése és az azokra való megfelelõ reagálás képessége. A spektrum széles, a kategóriák változatosak, a szerzõ pedig szemléletesen írja le mindezen képességek egészséges és patologiás dimenzióját. Így megismerünk számos pszichológiai kórképet is, amely a társas intelligencia (és az empátia) deficitjje vagy akár túlzott megléte miatt válik kórképpé. Megtudjuk, miért számkivetett az autista vagy az Asperger-szindrómás a társadalomban, vagy mitõl kegyetlen, de bizonyos helyzetekben elbûvölõ is a pszichopata vagy a nárcisztikus személyiség.
Goleman szélesebb társadalmi keretben is megmutatja a szociális intelligencia jelentõségét, amikor hangsúlyozza, hogy a társadalom a személyek közötti interakciók sorozatából épül fel, ezért akár a mozgatórugójaként is felfogható. A szociális intelligencia teszi hatékonnyá a vezetõket, a tanárokat, a politikusokat, az egészségügyben dolgozókat és a társadalom számos további részvevõjét, alapvetõen befolyásolva a nagy egész mûködését. A fogalom bevezetésével Goleman a társadalomkritika területén is új nézõpontot vezet be.
A fenti két tétel összekapcsolásával, miszerint a társas intelligencia egyéni- és csoportszinten is a legfõbb hajtóerõ, odáig jut el, hogy a szociabilitás a fõemlõsök és az ember legfõbb evolúciós túlélési stratégiája. E nélkül nem mûködhetne sem az egyén, sem a társadalom.
A szerzõ magabiztosan mozog a különbözõ pszichológiai iskolák között, eklektikus szemléletére jellemzõ, hogy a klasszikus kognitív-tanuláselméleti vizsgálatok tanulságait olykor pszichoanalitikus esetleírásokkal egészíti ki, tovább árnyalva a képet az új neurológiai kutatások eredményeivel is. Az utóbbi ugyanakkor ne riasszon el senkit, a szerzõ stílusára az amerikai pragmatizmus jellemzõ: minden elvont vagy "túl" tudományos eredményt szemléletesen és analógiákat használva mutat be, gyakorlati példákkal is összekötve õket.
A könyv tehát tudatosan olvasó-barát, minden fejezetet egy-egy személyes élmény, városi anekdota vagy tudománytörténeti pletyka indít, és így haladunk észrevétlenül az "igazi" tudomány mélyebb rétegei felé. Így aztán, ha figyelmesen olvasunk, nemcsak a neurobiológiai és -anatómiai tudásunk válik naprakésszé a témában, de azt is megtudhatjuk, mit köszönhet a kognitív idegtudomány Clint Eastwoodnak...


SzlankĂł Viola

2007. december 24.

 
Oldal tetejére
 
 
 
MegjelenĂ©s a PO-n  |  Szakemberek  |  EsemĂ©nynaptár  |  KĂ©pzĂ©s  |  Könyvek  |  Linkek
 
 
Copyright, Pszichológia Online, 2002.