Daniel Goleman: Társas intelligencia - az emberi kapcsolatok Ăşj tudománya A pszicholĂłgus berkekben már klasszikusnak számĂtĂł Érzelmi intelligencia cĂmĂ» könyv szerzõje, Daniel Goleman az intelligencia Ăşjabb vetĂĽletĂ©t mutatja be. MĂg az elõbbi Ărása az egyĂ©nen belĂĽli emocionális Ăştvesztõkkel foglalkozik, a mostani a társak közötti viszonyokra irányĂtja a figyelmet, azt Ă©rzĂ©keltetve, hogy a kettõ egyĂĽtt elengedhetetlen harmonikus lelki fejlõdĂ©sĂĽnk szempontjábĂłl.
Nyitott Könyvmûhely, Budapest 2007
504 oldal, 3480 Ft
Daniel Goleman cĂ©lja egy olyan szĂĽletĂ©sben lĂ©võ tudomány bemutatása, amely az eddigieknĂ©l mĂ©lyebb betekintĂ©st enged a szemĂ©lyközi kapcsolatok világába. Ennek az Ăşj tudományágnak - a kognitĂv társas idegtudománynak - egyik alapkijelentĂ©se, hogy az ember kötõdĂ©sre szĂĽletett. Az eleinte nem kimondottan ĂşjszerĂ»nek hatĂł felfedezĂ©s attĂłl válik izgalmassá, hogy a neurobiolĂłgia eredmĂ©nyeinek felhasználásával agyunk olyan tulajdonságai tárulnak fel, amelyek alapján a továbbiakban már indokolt az elnevezĂ©s: szociábilis agy.
A szerzõ figyelmĂ©nek közĂ©ppontjában az emberi kapcsolatokat szabályozĂł idegrendszeri folyamatok állnak, s az, hogy a szociális környezet mikĂ©nt hat az agysejtek biolĂłgiájára, a lehangolĂł vagy Ă©ppen vĂ©rpezsdĂtõ emberi kapcsolatok milyen hatással vannak az immunrendszerĂĽnkre. Egyszerre rĂ©mĂĽlĂĽnk Ă©s könnyebbĂĽlĂĽnk meg, amikor kiderĂĽl, hogy a rossz interperszonális kapcsolat többet árthat, mint napi egy csomag cigaretta, Ă©s a sĂşlyos betegsĂ©gek egyik legfõbb gyĂłgyszere lehet a kielĂ©gĂtõ Ă©rzelmi kapcsolat.
A szerzõ olyan klasszikus teĂłriákbĂłl indul ki, mint Le Bon elmĂ©lete az Ă©rzelmi fertõzĂ©srõl vagy Thorndike eredeti definĂciĂłja a szociális intelligenciárĂłl. Az elõbbi kapcsán kifejti, hogy az Ă©rzelmek ugyanĂşgy terjednek, mint a vĂrusok, Ăgy valahányszor társas interakciĂłba keveredĂĽnk, pozitĂv Ă©s negatĂv emĂłciĂłk kĂĽzdelmĂ©nek nyertesei vagy áldozatai lehetĂĽnk. A társas intelligencia (Thorndike behaviorista megközelĂtĂ©sĂ©t kiegĂ©szĂtve) ezen interakciĂłk szabályozását Ă©s tudatosságát jelenti, amellett, hogy õszintĂ©n Ă©s termĂ©szetesen Ă©ljĂĽk meg õket. Ha magas szociális intelligenciával rendelkezĂĽnk, akkor finoman tudjuk hangolni társas kapcsolatainkat, Ă©rzĂ©kenyek vagyunk az egyes interakciĂłk kĂĽlönbözõsĂ©geire, tudatában vagyunk az eltĂ©rõ szociális helyezetek dinamikájának Ă©s jĂłl alkalmazkodunk a társas Ă©let esetleges játszmáihoz is. Mindennek az alapfeltĂ©tele az empátia, azaz a mások Ă©rzĂ©seinek azonosĂtása, átĂ©lĂ©se Ă©s az azokra valĂł megfelelõ reagálás kĂ©pessĂ©ge. A spektrum szĂ©les, a kategĂłriák változatosak, a szerzõ pedig szemlĂ©letesen Ărja le mindezen kĂ©pessĂ©gek egĂ©szsĂ©ges Ă©s patologiás dimenziĂłját. ĂŤgy megismerĂĽnk számos pszicholĂłgiai kĂłrkĂ©pet is, amely a társas intelligencia (Ă©s az empátia) deficitjje vagy akár tĂşlzott meglĂ©te miatt válik kĂłrkĂ©ppĂ©. Megtudjuk, miĂ©rt számkivetett az autista vagy az Asperger-szindrĂłmás a társadalomban, vagy mitõl kegyetlen, de bizonyos helyzetekben elbĂ»völõ is a pszichopata vagy a nárcisztikus szemĂ©lyisĂ©g.
Goleman szélesebb társadalmi keretben is megmutatja a szociális intelligencia jelentõségét, amikor hangsúlyozza, hogy a társadalom a személyek közötti interakciók sorozatából épül fel, ezért akár a mozgatórugójaként is felfogható. A szociális intelligencia teszi hatékonnyá a vezetõket, a tanárokat, a politikusokat, az egészségügyben dolgozókat és a társadalom számos további részvevõjét, alapvetõen befolyásolva a nagy egész mûködését. A fogalom bevezetésével Goleman a társadalomkritika területén is új nézõpontot vezet be.
A fenti két tétel összekapcsolásával, miszerint a társas intelligencia egyéni- és csoportszinten is a legfõbb hajtóerõ, odáig jut el, hogy a szociabilitás a fõemlõsök és az ember legfõbb evolúciós túlélési stratégiája. E nélkül nem mûködhetne sem az egyén, sem a társadalom.
A szerzõ magabiztosan mozog a kĂĽlönbözõ pszicholĂłgiai iskolák között, eklektikus szemlĂ©letĂ©re jellemzõ, hogy a klasszikus kognitĂv-tanuláselmĂ©leti vizsgálatok tanulságait olykor pszichoanalitikus esetleĂrásokkal egĂ©szĂti ki, tovább árnyalva a kĂ©pet az Ăşj neurolĂłgiai kutatások eredmĂ©nyeivel is. Az utĂłbbi ugyanakkor ne riasszon el senkit, a szerzõ stĂlusára az amerikai pragmatizmus jellemzõ: minden elvont vagy "tĂşl" tudományos eredmĂ©nyt szemlĂ©letesen Ă©s analĂłgiákat használva mutat be, gyakorlati pĂ©ldákkal is összekötve õket.
A könyv tehát tudatosan olvasĂł-barát, minden fejezetet egy-egy szemĂ©lyes Ă©lmĂ©ny, városi anekdota vagy tudománytörtĂ©neti pletyka indĂt, Ă©s Ăgy haladunk Ă©szrevĂ©tlenĂĽl az "igazi" tudomány mĂ©lyebb rĂ©tegei felĂ©. ĂŤgy aztán, ha figyelmesen olvasunk, nemcsak a neurobiolĂłgiai Ă©s -anatĂłmiai tudásunk válik naprakĂ©sszĂ© a tĂ©mában, de azt is megtudhatjuk, mit köszönhet a kognitĂv idegtudomány Clint Eastwoodnak...
SzlankĂł Viola
2007. december 24.
|