Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
Pszichológia Online
 
Főoldal /Könyvismertetések / Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió
 
 
 
 
Gyermekdráma szakmai napok minden hónap utolsó szombatjain!
 január 9 - december 30.
 
mipszi.hu: Új irányok az iskolai tehetséggondozásban
HVG: Bagdy Emőke: Miért veszélyes, ha a gyerek mer nemet mondani?
hetek.hu: Generációkon át hat az iskolai erőszak
hvg.hu: Új vizsgálat: így is csillapítható a fájdalom gyógyszer nélkül
 
Pszichológiai konzultáció Budapesten
Lélekkel az Egészségért Központ
Bee-paletta
Újbudai Nevelési Tanácsadó
Nyomtatható verzió

Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió

Életünk számos megmérettetése közül a gyermeknevelésre sem lehet eléggé felkészülni. A lassan klasszikussá váló könyv jól érthetően mondja el, hogy mit tegyünk, ha a gyermek éjszaka sír, hogyan kezeljük agresszióját és hogyan segítsük, hogy személyisége egészségesen fejlődjön.

Hogyan neveljük a gyermeket?

Biztos támpontokat elég nehéz találni, hiszen mire saját magunknak gyermekünk születik, már elfelejtünk az ő szemével látni. Ezért aztán gyakran nem értjük teljesen viselkedését, nem tudjuk, hogy reagáljunk, és főleg, hogyan segítsük megoldani a problémáit, úgy hogy közben ne törjük le önállósági törekvéseit. Mégis óriási a felelősség, hiszen a gyermeki személyiség egy része határozottan a nevelés eredménye: a feladatot valahogy meg kell oldanunk.

A könyvben megtalálható a négy alapvető szülő-típus, amely részben meghatározza a gyermek jellemét. Bár ez a hozzáállás igen nehezen változtatható, érdemes tudni, hogy milyen, a személyiségünkre jellemző hibákat érdemes megpróbálnunk elkerülni.

Az érzelmekre vonatkozó részből választ kapunk például arra, hogy mi a pozitív és a negatív érzelem. Ez első látásra triviális, azonban mégis kételyek merülhetnek fel: negatív-e az a félelem, ami arra készteti a gyereket, hogy a forró kályhát elkerülje? Nyilvánvalóan nem, ezért hagyományos gondolkodásmódunk újraértelmezésére nyújt segítséget Ranschburg Jenő a pozitív és negatív érzelmek megfogalmazásánál.

Mit csináljunk, ha a gyermek fél?

A könyv a maga 150 oldalával igen sokat segíthet a kezdő szülőknek e gyakorlatias kérdésekben. Végtére is, ha a gyermek sírva rohan ki éjjel a szobájából, egy több tonnás pszichológiai enciklopédiával nem sokra megyünk.

A könyvből kiderül, hogy két fajta alapvető félelmen - szeparációs és fájdalomtól való - létezik egy harmadik, a szimbolikus is. De ami még fontosabb, megtudjuk, mit kell tennünk, ha ilyen félelem fellép. Érdemes-e bünteti a gyereket? Vagy minden alkalommal meg kell nyugtatni, esetleg szembesítsük-e a problémával, kényszerítsük-e, hogy saját maga felfedezze, hogy nincs mitől félnie?

Mit tegyünk, ha a gyermek agresszív?

Különböző oldalairól ismerhetjük meg az agresszív viselkedést - szándékos, vagy nem, antiszociális vagy proszociális, instrumentális vagy indulati oldalairól, melyeket az író jól érthető példákkal illusztrál.

Szintén olvashatunk egy igen érdekes és fontos témáról: a lányok és a fiúk különbségéről: miért agresszívabbak a fiúk, mint a lányok, mikortól agresszívabbak, és ez milyen viselkedésben nyilvánul meg? Különösen nagy segítség lehet ez azoknak, akiknek már van egy gyermekük, és a második ellenkező neművel a bevált módszerek csődöt mondanak.

Különösen nehéz az agressziót kezelni, mivel a jutalmazás egyértelműen megerősíti, a büntetés viszont frusztrál, és ezáltal újból agresszív viselkedéshez vezet: a kígyó a farkába harap. Tehetetlenek lennénk az agresszióval szemben? A könyv szerint a helyzet azért nem ennyire reménytelen, a megfelelő büntetés alkalmazásával el lehet érni, hogy az ne legyen frusztráló hatású, így ne okozzon további agressziót.

A könyv nagyon hasznos lehet nem csak kezdő szülőknek, hanem tanároknak is, hiszen segíti a gyermeki lélek megértését, ami a pedagógusmunkához elengedhetetlenül szükséges. Ezen kívül sok iskolai példát is hoz, az egyes helyzetek bemutatására és megoldására.

Nem lehet eleget emlegetni előnyként a gyakorlatiasságot, de erénye még a könnyen érthetőség és a jól strukturáltság. Némileg csökkenti olvashatóságát, hogy egyes részekben olyan pszichológiai kifejezéseket alkalmaz, amelyeket csak később magyaráz el. Ezt azonban feledteti a kísérletek jól érthető leírása, mely egyben lehetővé teszi a saját interpretációt is, valamint a további, egyéni következtetések levonását.

2000. július

Ivády Rozália Eszter

 
Oldal tetejére
 
 
 
Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
 
 
Copyright, Pszichológia Online, 2002.